Statutul partidului U.N.R.

Capitolul I

 

PRINCIPII ȘI DISPOZIȚII GENERALE

 

 

Art. 1.

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE este persoană juridică de drept public , își desfășoară activitatea pe întreg teritoriu României , conform prevederilor Constituției , ale Legii Partidelor Politice și în conformitate cu dispozițiile prezentului Statut , garantează exercitarea voinței cetățenilor, a drepturilor și libertăților fundamentale ale acestora , precum și al exercițiului democratic , în ceea ce privește funcționarea acestei organizații politice .
  1. Denumirea partidului este UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE iar denumirea prescurtată este UNR .
  1. Drapelul Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), este confecționat din pânză ,are culoarea galben – deschis , pe ambele fețe , cu dimensiunea de 1,5/2,5 m , pe care este înscrisă sintagma UNR, și sloganul ” Un Partid care luptă pentru români ” .
  1. Semnul permanent al partidului este sintagma UNR având culoarea albastră , marginile literelor albastre din sintagmă având reflexii de culori , galben și roșu . În fundal , stilizat , se află trei vârfuri de munte având culorile roșu , galben și albastru , reprezentând cele trei Provincii istorice ale țării .Fondul permanent al semnului este galben– deschis, reprezentarea grafică fiind înscrisă într-un patrulater. Sub patrulater este înscrisă denumirea partidului . Reprezentarea grafică, color și alb – negru a semnului permanent face parte integrantă din prezentul Statut . ( Anexele 1 și 2. )
  1. Semnul permanent al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE este inscripționat pe toate documentele oficiale , pe materialele de promovare ale UNR , precum și pe rețelele de socializare , astfel după cum au fost aprobate în aranjamentele grafice , de către conducerea Partidului .Orice modificare a semnului electoral se poate realiza prin respectarea dispozițiilor legale și statutare ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE.
  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) are drapel , imn și semn . Semnul Partidului este cel electoral , drapelul și semnul electoral se aprobă de către organele de conducere ale acestuia .
  1. Sediul central al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) este situat în mun. Reghin, str. Mihai Viteazul , nr. 4/2 , jud. Mureș .
  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) poate înființa și edita la nivel central și local , ziare , reviste  proprii și poate înființa posturi de radio și televiziune ,pagini WEB , precum și orice alte mijloace mass- media , prin care să-și promoveze doctrina și obiectivele propuse.
  1. Modificarea semnului electoral , a drapelului , și a imnului se poate face la propunerea Consiliului Legislativ , organismul suprem al partidului , și se votează de către Congresul Partidului cu votul a două treimi din cei prezenți .

Art. 2.

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR)  este o organizație juridică de drept public, a cărei activitate se desfășoară pe întreg teritoriu României , are la bază prevederile Constituției și ale Legii partidelor politice , funcționând în baza reglementărilor prezentului Statut și a programului politic , în scopul ducerii la îndeplinire a voinței cetățenilor a cărui drept de asociere este garantat de Constituție .
  2. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), este un partid de centru dreapta , național , patriotic , moderat , reprezentând interesele tuturor persoanelor , cetățeni români , indiferent de originea etnică , rasă , sex, orientare religioasă , poziție socială ori spațiul geografic în care trăiesc , urmărind promovarea valorilor fundamentale ale omului ,respectiv a națiunii Române .
  3. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), militează pentru apărarea Constituției , suveranității naționale și a întregirii neamului românesc, pentru reafirmarea valorilor naționale , indiferent de perioada istorică  în care aceste valori s-au afirmat .
  4. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), este continuatorul luptei poporului român pentru afirmarea națională , a ideilor Școlii Ardelene materializate prin activitatea Asociației ”Astra ” , precum și a ideilor unioniste . Obiectivul fundamental al partidului îl reprezintă  întregirea neamului , întregire consfințită  prin Unirea din 1859 și Unirea din 1918 .
  5. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), promovează fidelitatea față de țară și valorile acesteia , atașament și prețuire față de patrie ,istoria poporului român , morala creștină , tradițiile și obiceiurile seculare , lupta pentru apărarea țării, dreptate și pace națională .
  6. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), aderă la valorile U.E. în care statele Uniunii , să aibă dreptul de a-și păstra integritatea și reafirmarea teritorială , identitatea specifică națiunii  , respectarea valorii acesteia și echitate între toți cetățenii Uniunii Europene , indiferent de orientarea religioasă ,sex, și cetățenia statului membru al Uniunii Europene  .

Art. 3.  

 

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), are ca fundament politic apărarea , consolidarea , și reîntregirea Neamului Românesc și respinge orice acțiune care tinde  să știrbească suveranitatea națională ori divizarea țării pe criterii etnice ori alte criterii străine de cauza poporului român .

Apără religiile , Creștin-Ortodoxă , Greco–Catolică , Catolică , 

Musulmană , precum și cea promovată de către Cultele Confesionale , credința  în general care nu contravine ordinii de drept sau moralei creștine ori normelor de  conviețuire socială.

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), luptă pentru

:loialitatea necondiționată față de patrie , Statul Național Unitar Român, valorile fundamentale și seculare  ale românilor, istoria românilor ,  afirmarea și respectarea  românilor atât ca  cetățeni ai României cât și ai Uniunii Europene .

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), protejează și susține activitatea cultelor religioase , precum și manifestarea libertății religioase a cetățenilor națiunii Române .
  2. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR),  luptă pentru consolidarea și afirmarea familiei tradiționale, pentru respectarea libertății minorităților sexuale , atât timp cât această libertate și orientare sexuală nu încalcă morala socială  și libertățile fundamentale ale omului  .
  3. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR),  luptă pentru refacerea Statului Național Unitar Român  , și reîntregirea Neamului Românesc, pe cale pașnică și democratică , având drept model procedurile care au stat la baza refacerii Germaniei de astăzi .
  4. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), va lupta pentru recuperarea bunurilor și valorilor naționale , înstrăinate vremelnic de-a lungul istoriei, și dictate României prin politica forței ori profitând de situația geo- politică , strategică a României , la un moment dat istoric .
  5. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), va reorganiza instituțiile de bază ale statului , precum armata națională , forțele de ordine și serviciile secrete , în scopul apărării ordinii de drept a valorilor fundamentale ale cetățenilor , consolidarea și întărirea democrației .În acest sens partidul va apăra  și va promova principiile de bază ale democrației autentice .
  6. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), fiind un partid de centru – dreapta,  apără și promovează    economia concurențială încurajând inițiativa individuală în paralel cu diminuarea influenței statului în economia națională .
  7. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR),  va promova cadrul legislativ pentru dezvoltarea multilaterală a individului , colectivității și Națiunii Române în ansamblu pentru reafirmarea mândriei și demnității naționale , precum și pentru promovarea  Națiunii Române și a Statului Român, atât în interiorul U.E. cât și la nivel mondial .   

 

 

Capitolul II

 

OBIECTIVELE FUNDAMENTALE ALE Partidului  UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE

 

Art. 4.

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), s-a înființat ca urmare a  actualei stări politice – sociale și  economice a țării , care a determinat pierderea suveranității statului și a respectului față de cetățean și familie .

Starea actuală a Națiunii Române este în derivă , în sensul că ,se înlocuiesc valorile de bază ale Națiunii Române , cu alte valori , individul , cetățeanul român fiind obiectul unui instrument politic , obligat să renunțe la tradițiile sale , la valorile moral – creștine , la dreptul său de a beneficia de resursele date de spațiul teritorial și uman .

Românii au devenit o ”paria”   în cadrul Comunității Europene , în loc să fie respectați și apreciați ca cetățeni membrii ai Comunității Europene , cu drepturi depline , în condițiile în care participă la dezvoltarea economică și socială a statelor puternic industrializate din U.E. .

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR),   are la baza doctrinei sale politice manifestarea liberă a personalității umane și ale respectării drepturilor fundamentale ale omului.
  2. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR),  apără și implementează principiile economiei de piață liberă cu respectarea valorilor de bază ale conceptului de ” patriotism ” și afirmarea acestui concept în contextul existenței României ca stat membru U.E. .
  3. Conceptul de patriotism în viziunea Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), este bivalent și presupune îmbinarea 

patriotismului local cu  cel european , cel de-al doilea provenind  din calitatea de  cetățean european.

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR),  va lupta pentru separația puterilor în stat și a influenței acestor puteri în stat , respectându-se principiile democratice și  drepturile fundamentale ale omului .

Partidul va lupta pentru întărirea independenței justiției prin separarea profesională a magistraților și întărirea rolului activ al Ministerului Justiției și al Ministerului Public ca ministere cu rol determinant în afirmarea  unui stat democratic autentic și  în eliminarea influenței politice în actul justiției .

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR),  apără principiile fundamentale ale economiei de piață și luptă pentru garantarea proprietății private .    

 

Capitolul III

 

                               STRUCTURA  MEMBRILOR DE  PARTID 

 

Art.5.

  1. Calitatea de membru de partid al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), se dobândește de către orice cetățean român pe baza liberului consimțământ și cu respectarea Constituției , calitate materializată prin semnarea adeziunii .
  2. Pentru a deveni membru de partid cel care aderă la principiile fundamentale ale partidului trebuie să aibă vârsta de 18 ani , și să aibă o conduită socială și morală care nu contravine principiilor fundamentale ale partidului .
  3. Pot fi membrii de partid cetățenii români care au domiciliul ori reședința în țară ori în străinătate .
  4. Pot deveni membri ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE

(UNR), în aceleași condiții ca și cetățenii români , cetățenii ai Uniunii Europene care nu dețin cetățenie română dar au domiciliul ori reședința în România .

 

Art.6.

  1. Sunt membrii ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) :
    1. membrii fondatori ;
    2. membrii activi ;
    3. membrii de onoare
  2. Membrii fondatori dobândesc această calitate prin semnarea actului de constituire iniţială a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) . Un membru fondator îşi poate exercita drepturile şi îndatoririle prevăzute în prezentul statut, numai în cazul în care este şi membru activ, respectă obligaţiile statutare, precum şi doctrina, ideologia şi spiritul de acţiune al Programului Politic al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR). Membrii fondatori ai partidului sunt membrii de drept ai tuturor structurilor de conducere ale partidului, Consiliul Legislativ ,Consiliului Național ,Consiliul Juridic, Consiliul Consultativ , Consiliul de Etică și Disciplină , Structuri Executive, Consiliul Național de Control Financiar   și nu pot fi excluși din forul de conducere.  Aceștia pot candida și ocupa de drept orice funcție de conducere eligibilă a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR).Decesul , demisia , care este un act unilateral de voință , alături de retragere, constituie singurele forme prin care unul dintre membrii fondatori poate părăsi structurile de conducere ale  partidului . 
  3. Membrii activi ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), pot fi cetăţenii români, prin liberă adeziune, care îndeplinesc următoarele condiţii cumulative:
    1. Au împlinit vârsta de 18 ani ;
    2. Consimnt la prevederile Statutului  și Programului Politic al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR),   și înțeleg să contribuie la realizarea scopurilor și obiectivelor stabilite , prin implicare directă și dezinteresată ;
    3. Au o conduită civică demnă în familie și societate ;
    4. Se supun principiilor moralei publice și respectă deontologia comportamentală politică ;
    5. Acceptă principiul activismului permanent pentru transpunerea în viața publică socială a opțiunilor și deciziilor Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR).
  4. Membrii de Onoare ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), sunt personalităţi marcante ale vieţii sociale, culturale şi ştiinţifice, din ţară şi străinătate, care prin activitatea lor consolidează demnitatea naţională şi sprijină împlinirea obiectivelor civice ale partidului. Calitatea de Membru de Onoare se acordă de către Preşedintele Fondator de Onoare al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), la propunerea Consiliului Legislativ , după consultarea și primirea agremenului personalității în cauză . Calitatea de Membru de Onoare nu obligă la practicarea vieții interne de partid sau la plata cotizației lunare . Orice referire a unui membru de onoare pe teme directe sau contingente cu obiectivele civice ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) sunt considerate opinii personale .
  5. Cetățenii români cu domiciliul sau reședința în străinătate pot devenii membrii ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), cu respectarea prevederilor Statutului și a Programului Politic ale Partidului .
  6. Calitatea de membru al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) se dobândește la data depunerii și aprobării adeziunii scrise, la sediul uneia dintre organizațiile centrale ori teritoriale ale partidului, urmând a fi avizată de către conducerea filialei județene, ori de sector pentru municipiul  București ,  a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR). 
  7. Evidența calității de membru activ al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), după ce adeziunea a fost aprobată , se ține în Registrul de evidență a membrilor activi ai partidului , la nivelul organizațiilor județene , și la nivelul structurilor mun. București .
  8. În cazul în care cererea de aderare la Partid a fost respinsă , decizia va fi comunicată solicitantului în termen de 15 zile , cei interesați putând face contestație la organul ierarhic superior, în termen de 30 de zile de la comunicare .
  9. După ce solicitantul a dobândit calitatea de membru activ al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), structura locală care a avizat primirea în partid, se va ocupa de înmânarea solicitantului a Carnetului de membru de partid , informându-l și despre plata cotizației lunare, care derivă din calitatea astfel dobândită .
  10. Nu pot fi membri ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) :
    1. Persoanele care fac parte din alte partide ori formațiuni politice , care își desfășoară activitate în țară sau în străinătate ;
    2. Persoanele care au săvârșit  infracțiuni cu intenție , pentru care pedeapsa a fost mai mare sau egală de 2 ani . Indiferent de pedeapsa aplicată pentru infracțiunea săvârșită cu intenție , nu pot fi membrii de partid persoanele care au săvârșit fapta prin violență , împotriva unui minor , împotriva unei persoane care se afla în incapacitate de a se apăra , împotriva unui cult religios , cu încălcarea gravă a drepturilor și libertăților fundamentale ale omului , împotriva principiilor Statului de drept , trădătorii ,infracțiuni care pun în pericol ordinea de drept , pierderea integrității și  suveranității țării.
    3. Nu dobândesc calitatea de membru ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), persoanele care prin activitățile lor promovează extremismul , fascismul, anarhismul, rasismul șovinismul și orice alte idei și acțiuni extremiste sau contrare drepturilor și libertăților fundamentale ale omului .

Capitolul IV

 

                               DREPTURILE   MEMBRILOR DE  PARTID 

 

Art.7.

  1. a) Membrii Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), au următoarele drepturi:
  1. Să participe la orice activitate cu caracter politic organizată de către partid;
  2. Să solicite sprijin partidului , în cazul în care  le sunt încălcate drepturile înscrise în Constituție și în Legile țării ;
  3. Să propună individual sau în cadru organizat al partidului măsuri , hotărâri , proiecte de documente , menite să contribuie la îmbunătățire a activității partidului , precum și la îmbunătățirea unor domenii din viața politică, socială , economică și spirituală;   
  4. Să contribuie la îmbunătățirea Statutului și a Programului Politic , a altor documente programatice care orientează activitatea partidului;,
  5. Să exprime și să expună liber opiniile, în legătură cu orice problemă care privește activitatea și acțiunile partidului și a membrilor săi , indiferent de funcțiile pe care aceștia le dețin în partid ;
  6. Să participe și să-și exprime opinia în adunările și ședințele în care urmează să se discute activitatea sau comportarea proprie ;
  7. Să candideze și să propună candidați pentru a fi aleși în organismele de conducere ale partidului sau pe listele electorale , în vederea alegerii în organele locale  și centrale ale puterii și administrației de stat ;
  8. Să sesizeze organismele ierarhic superioare ale partidului , în situațiile în care consideră că unele hotărâri luate  de liderii organizațiilor locale sau de către organele din car fac parte contravin prevederilor Programului Politic ori Statutului

Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR ;     

 

Capitolul V

 

                         ÎNDATORIRILE   MEMBRILOR DE  PARTID 

 

Art.8.

  1. a) Membrii Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE, (UNR), au următoarele îndatoriri:
  2. Să respecte și să aplice prevederile Statutului și ale Programului Politic a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR);
  3. Să participe la activitatea politică și organizatorică a Partidului , să acționeze pentru menținerea și întărirea unității acestuia ;
  4. Să promoveze principiile ,obiectivele Programului Politic al partidului, prevederile programelor pe domenii de activitate ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR);
  5. Să respecte disciplina de partid , aceeași pentru toți membrii partidului , indiferent de poziția pe care o au în societate , sau de funcțiile încredințate de către partid ;
  6. Să nu facă declarații publice în numele partidului ,decât numai în limitele mandatului încredințat;
  7. Să ducă la îndeplinire sarcinile ce li se încredințează și hotărârile luate de către organele de conducere ale partidului ;
  8. Să combată corupția , înșelătoria , parazitismul ,minciuna , orice formă de obținere a unor venituri și titluri ilicite ;
  9. Să militeze pentru promovarea solidarității umane în societatea românească , pentru creșterea gradului de bunăstare individuală și generală ;
  10. Să acționeze pentru prevenirea și combaterea oricărei manifestări de abuz de putere, folosirii în interes propriu și în dauna cetățenilor a funcțiilor publice ;   
  11. Să nu se prevaleze de calitatea de membru sau funcțiile deținute în partid sau în instituțiile publice , pentru atingerea unor scopuri personale sau pentru dobândirea unor avantaje economice și financiare , necuvenite ;
  12. Să aibă în toate împrejurările o conduită politică, morală și profesională care să le asigure un prestigiu în fața cetățenilor ;
  13. Să aibă o conduită demnă și să manifeste responsabilitate și grijă față de familie și educația copiilor ;
  14. Să lupte pentru refacerea și ocrotirea mediului ambiant , împotriva degradării acestuia ;
  15. Să sprijine partidul , potrivit opțiunilor , prin donații în conformitate cu prevederile legale ;
  16. O hotărâre adoptată statutar este obligatorie pentru membrii organizației respective ;
  17. Să plătească lunar cotizația de membru;

Capitolul VI

 

                                          SANCȚIUNI 

Art.9.

  1. Membrii Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR),care au săvârșit abateri de la prevederile Statutului sau care , prin activitatea lor , aduc prejudicii Partidului , în funcție de gravitatea lor , li se pot aplica următoarele sancțiuni :
    1. Discutarea în organismul de conducere și avertizarea , în scris, a celui în cauză;
    2. Suspendarea din funcția ocupată într-un organism de conducere al partidului pe o durată de 6 luni ;
    3. Demiterea din funcție;
    4. Retragerea sprijinului politic pentru funcția deținută ;
    5. Excluderea din partid .
  2. Suspendarea din funcție se hotărăște de către organismul de conducere al partidului , din care face parte cel în cauză , Hotărârea se pronunță cu votul majorității simplă a membrilor organismului de conducere respectiv. In funcția devenită vacantă , același organism desemnează o altă persoană , numai pentru durata corespunzătoare suspendării .
  3. Demiterea se hotărăște de către organismul de conducere ierarhic superior celui din care face parte cel în cauză . Hotărârea se pronunță cu votul majorității simple a membrilor organismului de conducere . În funcția devenită vacantă , organismul de conducere respectiv numește o altă persoană.
  4. Împotriva oricărei sancțiuni , cei vizați , pot face contestație în scris la Consiliul Juridic , în termen de 15 zile de la data comunicării hotărârii .
  5. Retragerea sprijinului politic se hotărăște de către conducerea organizației sau după caz de către organismul de conducere la partidului , din care face parte cel în cauză , la propunerea și aprobarea Consiliului Legislativ .
  6. Membrii de partid , indiferent de funcțiile deținute , care încalcă prevederile Statutului și ale Programului Politic , precum și hotărârile statutare ale partidului , și aduc o atingere gravă imaginii partidului , pot fi excluși fără drept de contestaț Constatarea abaterilor grave se va efectua de către Consiliul Juridic a cărei hotărâre va fi definitivă și executorie .

Capitolul VII

 

                                                 PIERDEREA CALITĂȚII DE MEMBRU

          Art.10

  1. Pierderea calității de membru al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR),se face prin deces , demisie ,aderare la o altă formațiune politică , excludere, interzicerea exercitării drepturilor politice , cetățenești sau pierderea cetățeniei române ;
  2. Demisia are loc pe baza cererii scrise și se ia în considerare de la data depunerii la organismul de partid competent, organizații teritoriale, locale și de bază , ca expresie a voinței liber exprimate a persoanei respective . Membrii din conducerea partidului depun demisiile la Biroul Permanent Central .
  3. Excluderea din partid este hotărâtă de către Biroul Permanent al organizaţiei locale din care face parte persoana respectivă, în cazul săvârşirii de către aceasta a unor fapte incompatibile cu calitatea de membru al partidului. Hotărârea se pronunţă cu votul simplu din totalul membrilor prezenţi, în contextul îndeplinirii condiţiei de cvorum stabilite de prezentul Statut.
  4. În cazul membrilor de partid, care fac parte din organismele de conducere ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR),atât la nivel teritorial, cât şi central, procedura de excludere din partid se va declanşa numai după primirea de către organizaţia locală a acordului formulat în scris de către organismul de conducere din care acesta face parte. Hotărârea organismului de conducere se transmite organizaţiei locale în termen de 30 zile de la primirea sesizării.
  5. Membrii de partid care fac parte din organismele de conducere ale partidului atât la nivel teritorial, cât şi central pot fi sancționați, excluși din partid la propunerea și cu acordul scris al Biroului Permanent Central al partidului.
  6. Împotriva hotărârii de excludere din partid, cei în cauză pot face contestaţie în scris la Consiliul Juridic , în termen de 30 zile de la data comunicării hotărârii. Membrii cu funcţii de conducere în organismele centrale ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), excluşi din partid pot face contestaţie în scris la Consiliul Juridic a prtidului în termen de 30 zile de la data comunicării hotărârii de excludere. Hotărârile Consiliului Juridic sunt definitive și general obligatorii. 
  7. În toate cazurile, cel sancţionat va fi invitat la şedinţa în care se va discuta abaterea sa disciplinară, iar dacă acesta refuză să participe, sancţiunea se poate aplica în lipsă
  8. În cazul în care o Organizaţie a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII

ROMÂNE (UNR),  încalcă prevederile Statutului şi Programul Partidului, aducând prejudicii grave imaginii, activităţii şi unităţii acestuia, Biroul Permanent Central poate hotărî dizolvarea organizaţiei de partid respective. Decizia de dizolvare se adoptă, prin vot secret, de către Biroul Permanent Central, cu 2/3 din numărul membrilor săi.  

  1. Pierderea calităţii de membru al partidului se consemnează în Registrul unic de evidenţă a membrilor organizaţiei judeţene sau a Municipiului Bucureşti.

Capitolul VIII

 

                                                 ORGANIZAREA PARTIDULUI 

          Art.11

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), funcţionează și este organizat pe întreg teritoriul țării, și în baza legii,  pe baza criteriului administrativ-teritorial. 
  2. Structura organizatorică a partidului cuprinde:
    1. Organizaţii teritoriale, la nivelul judeţelor şi al Municipiului Bucureşti;
    2. Organizaţii locale, la nivelul municipiilor, oraşelor, comunelor şi sectoarelor Municipiului Bucureşti;
    3. Organizaţii de bază, la nivelului cartierelor şi satelor, organizate de regulă corespunzător arondismentelor secţiilor de votare.
    4. Organizaţii teritoriale, organizaţii locale, precum și organizaţiile de bază ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), se subordonează forurilor de conducere ierarhic superioare şi au autonomie în organizarea şi desfăşurarea activităţilor politice, în conformitate cu prevederile Statutului, Regulamentului de organizare și funcționare a partidului şi ale hotărârilor forurilor naţionale de conducere ale partidului.
    5. Relaţiile de autoritate se bazează pe principiul subordonării ierarhice şi similitudinii funcţiilor, cu lucru independent în reţea şi sunt descrise în Regulamentul de Organizare şi Funcţionare (ROF) a organizaţiilor de partid. Hotărârile organismelor ierarhic superioare sunt obligatorii pentru toate organele și organizațiile teritoriale ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR).

Art.12.  

Organismele partidului sunt următoarele:  

1.La nivel central partidul este condus de către :  

–  Congresul Național;  

  • Consiliul Legislativ ;
  • Consiliul Național ;
  • Biroul Permanent Central;
  • Delegaţia Permanentă;
  • Consiliul Juridic ;
  • Consiliul Național de Etică și Disciplină ;
  • Consiliul Naţional de Control Financiar;
  • Consiliul Parlamentar;
  • Consiliul Consultativ Național ;

 

  1. La nivel teritorial organismele de conducere , control , și consultative ale partidului sunt :  
  • Conferinţa Judeţeană sau a Municipiului Bucureşti;
  • Consiliul Judeţean sau al Municipiului Bucureşti;
  • Biroul Permanent Judeţean sau al Municipiului Bucureşti;
  • Consiliul Județean de Etică și Disciplină ;
  • Consiliul Județean de Control Financiar sau al Municipiului București; – Consiliul Consultativ Judeţean sau al Municipiului Bucureşti.
  1. 3. La nivelul municipiilor , altele decât reședințele de județ , orașelor și comunelor   , organismele  de conducere și control sunt : 
  • Adunarea Generală a organizaţiei locale /de bază;
  • Consiliul organizaţiei locale /de bază;
  • Biroul Permanent al organizaţiei /de bază;
  • Comisia locală de Control Financiar; – Consiliul Consultativ local de bază .

 

 

       Art.13.  

  1. Organizaţia de femei este parte integrantă din structura internă de organizare a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), şi cuprinde persoanele de sex feminin, membre de partid.
  2. Organizaţia de femei îşi desfăşoară activitatea pe baza Regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat de Biroul Permanent Central al partidului.
  3. Organizaţia de femei este coordonată, la toate nivelurile, de Birourile Permanente ale organizaţiilor  respective ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) şi are reprezentanţi în acestea.  

Art.14.  

  1. Organizaţia de tineret este parte integrantă din structura internă de organizare a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), şi cuprinde membri de partid, cu vârsta între 18 şi 35 de ani. În structurile organizaţiei de tineret, de la toate nivelurile partidului, pot fi înscrişi şi tineri care au împlinit vârsta de 16 ani. Aceştia, până la împlinirea vârstei de 18 ani, nu pot avea drepturile şi îndatoririle membrilor de partid. 
  2. Organizaţia de tineret este coordonată la toate nivelurile de Birourile Permanente ale organizaţiilor respective ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), şi are reprezentanţi în acestea.
  3. Organizaţia de tineret îşi desfăşoară activitatea pe baza Regulamentului de organizare şi funcţionare, aprobat de Biroul Permanent Central al partidului. 

 Capitolul IX

 

            STRUCTURILE CENTRALE DE CONDUCERE ŞI CONTROL  

 

CONGRESUL NAȚIONAL AL Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂN ,(UNR)

Art.15.  

  1. Congresul Național este organismul suprem de decizie al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂN (UNR), care se întruneşte din 4 în 4 ani, și este convocat de către Biroul Permanent Central . Primul congres  se covoacă la solicitarea a cel puţin jumătate din numărul organizaţiilor teritoriale existente. Norma de reprezentare se stabilește de către o comisi formată din 7  membrii, desemați de organizațiile tetitoriale ale partidului.
  2. Biroul Permanent Central poate convoca Congresul Extraordinar, ori de câte ori este nevoie , la solicitarea a cel puţin jumătate din numărul organizaţiilor teritoriale.
  3. Congresul Național al partidului este constituit din delegaţi aleşi, prin vot secret, de către Conferinţele judeţene sau cea a Municipiului Bucureşti, potrivit normei de reprezentare stabilită de Biroul Permanent Central și delegații de drept.
  4. Congresul Extraordinar este constituit din delegaţi aleşi, prin vot secret, de către Consiliile Judeţene sau cel al Municipiului Bucureşti, potrivit normei de reprezentare stabilită de Biroul Permanent Național, cărora li se adaugă delegații de drept.
  5. Sunt considerați delegați de drept : membrii Consiliului Legislativ, membrii Consiliului Național, membrii Biroului Permanent Central, membrii Consiliului Juridic şi membrii Consiliului de Etică și Disciplină ; membrii Consiliului Naţional de Control Financiar, membrii Consiliului Parlamentar , membrii partidului din guvern, reprezentanții Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) în administrația publică centrală, președinții și vicepreședinții Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) de Consilii Județene, primarii și viceprimarii Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) de municipii reședință de județ. 
  6. Data şi locul desfăşurării Congresului se stabilesc de către Biroul Permanent Central, sau de către comisia de organizare în cazul primului congres al partidului.

Art.16.  

  1. Pentru organizarea şi buna desfăşurare a lucrărilor Congresului Național al partidului, inclusiv pentru elaborarea documentelor, Biroul Permanent Central numeşte o comisie de pregătire şi organizare formată din 7 membrii.
  2. Congresul Național este statutar întrunit prin prezența a cel puțin două treimi din numărul delegaț În cazul în care acest cvorum nu este întrunit se stabilește o nouă convocare la o dată la care acesta se va desfășura indiferent de numărul delegaților prezenți. Convocatorul inițial va preciza și data celei de-a doua eventuale convocări.

Art.17.  

  1. La Congresul Național sunt invitați :
    1. Membrii ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) , care la data respectivă conduc instituţii de importanţă naţională sau regională, precum şi membri ai Consiliului Consultativ Local de Bază , Senatului şi Organizației primarilor, vice-primarilor şi consilierilor partidului; 
    2. Directori sau redactori-şefi din mass-media;
    3. Personalităţi ale vieţii ştiinţifice, culturale şi reprezentanţi ai societăţii civile;
      • personalităţi ale diasporei româneşti;
      • reprezentanţi ai unor partide din ţară şi străinătate;
      • reprezentanţi ai Preşedinţiei şi Guvernului;
      • lideri şi reprezentanţi ai federaţiilor şi confederaţiilor sindicale;
      • alte persoane desemnate de Biroul Permanent Central; – membrii fondatori și membrii de onoare ai partidului. 
    4. Lista invitaţiilor se întocmeşte de către Comisia de pregătire şi organizare a Congresului Național şi se aprobă de către Biroul Permanent Central.
    5. Invitaţii audiază lucrările, pot lua cuvântul cu acordul plenului, nu votează şi nu pot candida.
    6. Congresul Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), alege, prin vot secret, Președintele Fondator de Onoare, Preşedintele Consiliului Legislativ ,Președintele Executiv și Secretarul General al partidului . 
    7. Președintele Fondator de Onoare al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), poate fi o personalitate, care deși nu face parte dintre membrii fondatori ai partidului, a avut o contribuție majora la construcția si înființarea partidului. 
    8. Președintele Fondator de Onoare al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) poate deține de drept orice funcție executivă și de conducere în partid.

Art.18

  1. a) Congresul Național al partidului are și următoarele atribuţii:
  2. Adoptă sau modifică Statutul, Programul Politic şi Directivele

Programului de Dezvoltare Economică şi Socială a Naţiunii Române;  

  1. Stabileşte orientarea politică generală, obiectivele, strategia şi tactica partidului;
  2. Revocă prin vot secret, preşedintele partidului, prim-vicepreşedintele partidului, secretarul general şi ceilalţi membri ai Biroului Permanent Central;
  3. Alege, prin vot secret, membrii Consiliului Naţional, și ai Biroului

Permanent 

Central; 

  1. Alege, prin vot secret membrii Consiliul Juridic şi ai Consiliului

Naţional de Control Financiar;  

  1. Analizează activitatea partidului şi a organismelor sale de conducere şi control, adoptând hotărârile corespunzătoare;
  2. Hotărăşte dizolvarea partidului în condiţiile prevăzute de lege;
  3. Delegă Consiliului Naţional şi Biroului Permanent Central responsabilităţi privind completarea locurilor vacante în organismele de conducere de la nivel central şi teritorial.
  4. Hotărăşte fuziunea sau comasarea prin absorbţie cu alte partide sau formaţiuni politice, în baza analizei și propunerii făcute de Biroul

Permanent Central; 

  1. b) Hotărârile Congresului se iau cu majoritate simpla de voturi din numărul celor prezenți și sunt obligatorii pentru toate organismele de conducere şi pentru toţi membrii partidului. CONSILIUL LEGISLATIV 19.
  2. Consiliul Legislativ angajează Partidului UNIUNEA NAȚIUNII

ROMÂNE,(UNR) , din punct de vedere juridic și administrativ prin semnătura Președintelui Consiliului Legislativ .Acesta reprezintă partidul în relațiile cu autoritățile publice și cu terții ;

  1. Consiliul Legislativ este format din membrii fondatori , membrii

Comitetului de Inițiativă, specialiști , tehnicieni ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) , președintele de Onoare al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) ,  președintele Consiliului Național al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), președintele Biroului Permanent Central al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR).

  1. Consiliul Legislativ stabilește principiile fundamentale ale partidului , orientarea doctrinară , și elaborează strategiile pe termen lung și mediu ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) ;
  2. Validează propunerile Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) pentru alegerile în Parlament și în structurile de conducere

administrativă  la nivel central și local ;

  1. Hotărăște asupra principiilor și orientărilor fundamentale ale activității internaționale ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR);
  2. Propune organizarea Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), și decide în legătură cu asocierea acestuia , într-o alianță politică ori în alte forme de asociere ,
  3. Face propuneri pentru acordarea titlului de membru de onoare al partidului , acordă diplome și medalii de excelență membrilor de partid și simpatizanților Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR),care și-au adus o contribuție semnificativă la promovarea și dezvoltarea

Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR;

  1. Consiliul Legislativ se reunește în Ședință Ordinară , o dată pe an, sau în ședințe extraordinare , la convocarea Președintelui Consiliului

Legislativ  și la inițiativa a cel puțin 3 membrii din Consiliul Legislativ

;

  1. Președintele Consiliului Legislativ este ales de către Congres , la propunerea Consiliului Legislativ, dintre membrii săi ;
  2. Hotărârile Consiliului Legislativ se adoptă cu majoritate simplă a voturilor membrilor Consiliului Legislativ . În caz de paritate , președintele Comitetului de Inițiativă care a fondat Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR), are vot decisiv .

CONSILIUL NAŢIONAL  

Art.20.  

Consiliul Naţional este organismul de conducere a  Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) în intervalul dintre două Congrese.  

Art.21.  

  1. Consiliul Naţional se întruneşte de regulă anual, sau ori de câte ori este necesar, la convocarea Biroului Permanent Central sau la cerea a cel puţin o treime din numărul organizaţiilor teritoriale ale partidului. Lucrările sale sunt conduse de preşedintele executiv al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) , iar în lipsa acestuia de către unul dintre vicepreşedinți sau de către un alt membru desemnat de Biroul Permanent Central din rândul membrilor săi.  
  2. Consiliul Naţional se alege pe o perioadă de 4 ani. Conducerea activităţii anuale a Consiliului Naţional revine unuia dintre vicepreşedinți partidului anume desemnat  .

  Art.22.

Componența  Consiliului  Naţional :  

  • membrii Biroului Permanent Central;
  • deputaţii şi senatorii în exerciţiu, membri ai partidului;
  • miniştrii şi secretarii de stat în activitate, membri ai

Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) ; 

  • preşedinţii organizaţiilor teritoriale ale partidului;
  • prefecţii, subprefecţii, preşedinţii şi vicepreşedinţii

Consiliilor judeţene, primarul general şi vice-primarii Capitalei, primarii şi vice-primarii municipiilor şi ai sectoarelor Municipiului Bucureşti, și primarii din localitățile cu mai mult de 10.000 de locuitori aflaţi în exerciţiu, membri ai partidului; 

  • maximum 45 de membri aleși de Congres, propuși de către organizațiile teritoriale, locale și de bază;
  • vicepreședinți coordonatori departamente, secretarii executivi ai organizațiilor teritoriale și locale; –  membrii fondatori. 

 Art.23.  

  1. Consiliul Naţional are următoarele atribuţii:
    1. Elaborează și dezbate programe și politici publice , întocmite în cadrul departamentelor partidului, oferă soluții alternative programelor de guvernare şi hotărăşte asupra orientărilor politice care privesc activitatea şi poziţia partidului. Întreaga activitate este structurată pe departamente de lucru pe domenii de activitate;
    2. Urmăreşte şi asigură aplicarea hotărârilor Congresului;
    3. Aprobă modificarea drapelului, imnului, și a semnului electoral al partidului în baza analizei și hotărâri Biroului Permanent Central;
    4. Stabileşte şi adoptă programele politicii partidului în plan economic şi social, pe termen scurt şi mediu;
    5. Stabileşte, ori de câte ori este necesar, cuantumul cotizaţiei lunare de partid;
    6. Analizează şi validează activitatea Biroului Permanent Central;
    7. Hotărăşte asupra propunerii de completare, făcută de Biroul Permanent Central, în cazul în care devine vacant un loc în organismele centrale de conducere a partidului;
    8. Analizează activitatea propriilor grupuri parlamentare şi a celor ministeriale, comunicându-le concluziile şi sugestiile sale;
    9. Desemnează candidatul partidului la funcţia de preşedinte al României;
    10. Aprobă şi coordonează activitatea organizaţiilor centrale de femei şi tineret;
    11. Aprobă bugetul anual de venituri şi cheltuieli ale partidului şi hotărăşte asupra execuţiei acestuia;
    12. Hotărăşte asupra propunerii de revocare din calitatea de membru al Consiliul Naţional, formulate de către Biroul Permanent

Central; 

  1. Hotărăște asupra înființării funcțiilor de, vice-președinți pe departamente , alege/revocă prin vot secret sau deschis vicepreședinții de departamente la propunerea Biroului Permanent Central.
  1. Hotărârile Consiliului Naţional se iau cu majoritate simplă de voturi ale celor prezenți și sunt obligatorii pentru toate organizaţiile şi toţi membrii partidului.

BIROUL PERMANENT CENTRAL  

Art.24. 

  1. Biroul Permanent Central asigură conducerea partidului în intervalul dintre două întruniri ale Consiliului Naţional. Biroul Permanent Central este ales pe o perioadă de 4 ani.
  2. Biroul Permanent Central al Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) , are ca și componență un număr de  11-31 membrii din care fac parte:
    • preşedintele executiv al partidului;
    • 9 vicepreşedinți ai partidului; 
    • secretarul general;
    • președintele fondator de onoare ;
    • liderii în exerciţiu ai grupurilor parlamentare din Senat şi Camera Deputaţilor în calitate de invitați cu statut de observatori;
    • preşedintele organizaţiei naţionale de femei;
  • preşedintele organizaţiei naţionale de tineret;
  • membrii fondatori ;
  • maximum 11membrii aleși din cadrul Consiliului

Consultativ Național ; Art.25.  

  1. Biroul Permanent Central se întruneşte trimestrial, sau ori de câte ori este nevoie, pentru a dezbate modul de implementare a strategiei și tacticii politice a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) , precum și a tuturor problemelor ivite cu ocazia funcționării partidului . Decide asupra modului de soluţionare a problemelor ivite în viaţa internă de partid, precum şi asupra strategiei şi tacticii politice de urmat, în conformitate cu hotărârile Consiliului Naţional.  
  2. Biroul Permanent Central se convoacă de către preşedintele executiv al partidului, sau la solicitarea a jumătate din numărul membrilor săi.  

Art.26.  

  1. a) Atribuțiile Biroul Permanent Central:
  2. Exercită conducerea executivă a partidului, în intervalul dintre două ședințe ale Consiliului Național, stabilind în acest sens, în mod expres, sarcinile ce revin membrilor săi; 
  3. Propune Consiliului Național în vederea alegerii/revocării, candidaturile pentru vice-președinți de departamente;
  4. Desemnează preşedintele Consiliului Consultativ Central din rândul membrilor Consiliului Consultativ Naţional;
  5. Analizează şi hotărăşte asupra rapoartelor membrilor Delegaţiei Permanente;
  6. Coordonează activitatea în teritoriu, prin întocmirea şi urmărirea aplicării unor planuri concrete de acţiune zonală;
  7. Numeşte preşedintele interimar al partidului precum și al organizaţiilor teritoriale,atunci când funcția respectivă a devenit vacantă;  
  8. Aprobă Regulamentul  de  ordine interioară   al   partidului  şi  alte hotărâri administrative;  
  9. Aprobă regulamentele de funcţionare ale Organizaţiilor de femei şi tineret , Consiliului Juridic , Organizației primarilor, viceprimarilor şi consilierilor partidului;  
  10. Administrează patrimoniul partidului;
  11. Întocmeşte proiectul de buget anual, pe baza raportului execuţiei bugetare;Controlează şi îndrumă activitatea Birourilor Permanente Judeţene şi al Municipiului Bucureşti;  
  12. Controlează şi îndrumă activitatea Consiliului Parlamentar al partidului;
  13. Propune Consiliului Naţional completarea eventualelor locuri vacante apărute în structura Biroului Permanent Central sau a altor organisme centrale;
  14. Propune Consiliului Naţional aplicarea de sancţiuni membrilor partidului care deţin funcţii de conducere, alese de Congres;
  15. Organizează şi răspunde de pregătirea şi desfăşurarea campaniilor electorale prezidenţiale, parlamentare şi locale ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) , numeşte Comisia de pregătire şi organizare a Congresului;
  16. Stabileşte data şi locul de desfăşurare a Congresului.
  17. Propune retragerea sprijinului politic;
  18. Constată și aprobă hotărârile de excludere din partid a membrilor partidului, indiferent de funcțiile deținute, care încalcă prevederile

Statutului partidului, pronunțate de Consiliul Juridic;

  1. Alege din rândul vice-președinților cei 5 membrii ai Delegației

Permanente ;

  1. Hotărăște prin vot secret până la decizia Consiliului Național completarea interimară a eventualelor locuri vacante apărute în structura Biroului Permanent Central și a Delegației Permanente , precum și a altor organisme centrale;
  2. Biroul Permanent Central adoptă hotărâri şi le transmite organizaţiilor teritoriale.
  3. Hotărârile Biroului Permanent Central sunt obligatorii pentru toate organizaţiile din teritoriu şi pentru toţi membri partidului și se iau cu majoritate simplă de voturi ale celor prezenț

Art.27. 

Delegaţia Permanentă este organismul de conducere şi execuţie operativă între reuniunile Biroului Permanent Central al partidului.  

Art.28.  

Din Delegaţia Permanentă fac parte : 

  1. Preşedintele executiv al partidului;
  2. Vicepreşedinții partidului;
  3. Secretarul general;
  4. 3 membrii aleși de către Biroul Permanent Central din rândul membrilor săi.;
  5. Membrii fondatori;
  6. Preşedintele organizaţiei de femei; Preşedintele organizaţiei de tineret.  
  7. Președintele fondator de onoare.

 

 

 Art.30.  

Delegaţia Permanentă se întruneşte lunar , sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui executiv al partidului, al unuia dintre vicepreședinții partidului , secretarului general sau la solicitarea unei treimi din numărul membrilor săi.  

Art.31.  

  1. Delegaţia Permanentă are următoarele atribuţii:
    1. Aplică hotărârile Biroului Permanent Central ;
    2. Convoacă reuniunile Biroului Permanent Central;
    3. Desemnează şi revocă secretarii executivi la propunerea Secretarului General;
    4. Soluţionează problemele ivite în viaţa internă a partidului; 
    5. Analizează şi coordonează activitatea grupurilor parlamentare ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) , şi a europarlamentarilor, organizează periodic, întâlniri cu preşedinţii consiliilor organizaţiilor judeţene şi al Municipiului Bucureşti şi asigură informarea  filialelor judeţene asupra activităţii partidului; 
    6. Analizează şi coordonează activitatea Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) ,din guvern, a aleșilor locali ai partidului și a reprezentanților partidului în administrația publică centrală și locală a Organizațiilor de Tineret, Femei;
    7. Analizează activitatea ,validează hotărârile Consiliului Național și ale Președintelui executiv al partidului; 
    8. Aprobă statul de funcţiuni al personalului administrativ şi tehnic, stabilind nivelul de retribuire;
    9. Organizează și coordonează activitatea departamentelor de specialitate;
    10. Stabileşte şi coordonează nemijlocit strategia de imagine a partidului;
    11. Aprobă reorganizarea unor organizaţii, inclusiv dizolvarea unor structuri de conducere teritoriale sau locale, la propunerea secretarului general și sesizează Consiliul Juridic în vederea pronunțării unei hotărâri în acest sens; 
    12. Numeşte purtătorul de cuvânt al Partidului;
    13. Desemnează reprezentantul partidului în Biroul Electoral

Central, precum și reprezentanții partidului în Birourile Electorale Județene, de Sector și în Biroul Electoral pentru secțiile de votare din străinătate; 

  1. Confirmă sau invalidează rezultatele alegerilor care au loc la nivelul filialelor teritoriale ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII

ROMÂNE (UNR)

  1. Conduce toate campaniile electorale ale Partidului

UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR)

  1. Confirmă conducerea grupurilor parlamentare şi conducerea comisiilor parlamentare care revin Partidului;
  2. Asigură selecționarea şi pregătirea membrilor de partid cu perspectivă de a candida pentru ocuparea unor funcții în organele de conducere ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) , şi în structurile aparatului de stat;  
  3. Elaborează instrucțiunile privind organizarea adunărilor şi conferinţelor judeţene pentru dare de seamă şi alegeri şi stabilește împuterniciţi pentru conducerea adunărilor la nivel judeţean şi al Municipiului Bucureşti;
  4. Adoptă hotărâri pentru îmbunătăţirea organizatorică şi optimizarea structurilor centrale şi teritoriale ale partidului;
  5. Soluţionează problemele curente şi adoptă hotărîri în interesul partidului, în condiţiile prevăzute de Statut;
  6. Coordonează activitatea aparatului central.
  7. Aprobă planul de măsuri realizat de Comisia de pregătire şi organizare a Congresului;
  8. Aprobă lista finală a invitaţilor la Congres.
  1. Deciziile Delegației Permanente sunt obligatorii pentru toate organizaţiile din teritoriu şi pentru toţi membri partidului și se iau cu majoritate simplă de voturi ale celor prezenț

Art.32.  

  1. Preşedintele executiv împreună cu Biroul Permanent Central, coordonează întreaga activitate a partidului.  
  2. Preşedintele executiv nu poate emite hotărâri, comunicate sau declaraţii care privesc politica Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) , fără consultarea Consiliului Legislativ , Biroului Permanent Central și a Delegaţiei Permanente. 
  3. Preşedintele executiv al partidului prezidează reuniunile Consiliului Naţional, ale Biroului Permanent Central şi ale Delegaţiei Permanente.
  4. Unul dintre Vicepreşedinții partidului, ales din rândul vicepreședinții partidului , la propunerea președintelui executiv , coordonează pregătirea lucrărilor şi coprezidează reuniunile Consiliului Naţional.
  5. Secretarul general coordonează activitatea organizatorică a partidului, urmăreşte modul de implementare și aplicare a hotărârilor organismelor centrale de conducere a partidului.
  6. Secretariatul General reprezintă structura de execuţie, subordonată Biroului Permanent Central şi condusă de Secretarul general, cu următoarele atribuţii:
    1. asigură informarea operativă a organizaţiilor teritoriale cu privire la activitatea curentă a partidului;
    2. transmite sarcinile ce revin în mod expres organizaţiilor teritoriale şi urmăreşte îndeaproape modul în care sunt duse la îndeplinire;
    3. informează Delegaţia Permanentă şi Biroul Permanent Central despre preocupările, problemele şi iniţiativele organizaţiilor teritoriale; 
    4. asigură asistenţă de specialitate pentru buna funcţionare a Cabinetului Preşedintelui Executiv al partidului şi a membrilor Delegaţiei Permanente pe timpul desfăşurării activităţilor întrunite la nivel central.
  7. Secretariatul General se întruneşte lunar sau ori de câte ori este nevoie şi este format din:
  8. Secretar general;
  9. Secretar general adjunct ;
  10. 1-3 secretari executivi desemnaţi de către Delegaţia Permanentă la propunerea Secretarului general; 
  11. Vicepreşedinţii partidului conduc şi coordonează activitatea unuia sau a mai multor domenii şi departamente de specialitate, precum și a regiunilor de dezvoltare. Ei răspund de pregătirea, elaborarea şi aplicarea programelor în conformitate cu doctrina, obiectivele şi hotărârile partidului.

CONSILIUL JURIDIC  Art.33.  

  1. Consiliul Juridic este organismul care soluționează litigiile apărute între membrii partidului și organismele de conducere și control ale acestuia ; 
  2. Consiliul Juridic are un mandat de 4 ani , este compus din 3-5 membrii, din rândul cărora, la prima întâlnire, se aleg preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul. Membrii Consiliului juridic trebuie să aibă pregătire juridică și experiență juridică de minim  5 ani ; 
  3. Calitatea de membru al Consiliului Juridic este incompatibilă cu calitatea de membru al vreunui organism de conducere sau control al

Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂN  (UNR) ;

  1. Consiliul Juridic îşi desfăşoară activitatea pe baza Regulamentului propriu de funcţionare aprobat de Biroul Permanent Central. 

 

Art.34

  1. Consiliul Juridic judecă sesizările în legătură cu litigiile apărute între structurile de partid precum și între un membru / membrii ai partidului și structurile de conducere și control ale partidului ;
  2. În termen de 15 zile de la sesizare ,Consiliul Juridic ia hotărâri , hotărârile acestuia fiind definitive și general obligatorii.
  3. Sesizările Consiliului Juridic constituie procedura prealabilă în vederea soluționării litigiilor prevăzute la ” lit.a. ” ;
  4. În cazul în care sunt sesizate instanțele judecătorești fără existența unei hotărâri în condițiile prevăzute la” lit.b” , respectiv prin neparcurgerea procedurii prealabile , cererile de chemare în judecată urmează a fi respinse ca fiind inadmisibile ;

CONSILIUL NAȚIONAL DE ETICĂ ȘI DISCIPLINĂ 

Art.35. 

  1. Consiliul Național de Etică și Disciplină , este organismul care judecă abaterile disciplinare ale membrilor partidului și are un mandat de 4 ani ;
  2. Consiliul Național de Etică și Disciplină , este compus din 3- 9 membrii8, din rândul cărora se aleg președintele, vicepreședintele și secretarul;
  3. Calitatea de membru al Consiliul Național de Etică și Disciplină, este incompatibilă cu calitatea de membru în organismele de conducere și control ale partidului ;
  4. Consiliul Național de Etică și Disciplină, își desfășoară activitatea pe baza Regulamentului propriu de funcționare aprobat de către Biroul Permanent Central ; 36. 

Consiliul Național de Etică și Disciplină judecă contestațiile depuse împotriva sancțiuinilor și a cazurilor de excludere din partid, adoptând hotărâri definitive, în termen de maxim 15 zile de la data sesizării , cu obligația de a le comunica hotărârea celor implicați .

Art. 37.

În cazul în care sunt sesizate instanțele judecătorești fără existența unei hotărâri în condițiile prevăzute la ” Art. 36 ” , respectiv prin neparcurgerea procedurii prealabile , cererile de chemare în judecată urmează a fi respinse ca fiind inadmisibile ;  Art. 38. 

  1. Consiliul Național de Etică și Disciplină cercetează reclamaţiile şi sesizările împotriva oricărui membru al partidului şi, în funcţie de gravitatea faptelor săvârşite, face propuneri organismelor competente pentru adoptarea de hotărâri corespunzătoare, inclusiv de sancţionare a celor vinovaţi ;
  2. Consiliul Național de Etică și Disciplină ia hotărâri cu majoritate simplă de voturi din numărul celor prezenți și sunt obligatorii pentru toți membrii partidului indiferent de funcția deținută și se transmit spre aprobare Biroului Permanent Central.

CONSILIUL NAŢIONAL DE CONTROL FINANCIAR 

 

 Art.39. 

  1. Consiliul Național de Control Financiar este organismul central care verifică întreaga activitate financiară a partidului.  
  2. Consiliul Național de Control Financiar este ales de Congres pentru un mandat de 4 ani. 
  3. Consiliul Național de Control Financiar este alcătuit din 3-7 membri, din rândul cărora, la prima întâlnire, se aleg preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul.  
  4. e) Calitatea de membru al Consiliul Național de Control Financiar este incompatibilă cu calitatea de membru al altor organisme de conducere și control ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) ;

Art.40.  

  1. Consiliul Naţional de Control Financiar are dreptul de a controla, din proprie iniţiativă sau ca urmare a reclamaţiilor şi sesizărilor primite, modul de formare şi utilizare a bugetului organizaţiilor teritoriale, precum şi a celui de la nivel naţional.  
  2. Consiliul Naţional de Control Financiar coordonează şi controlează activitatea Comisiilor Județene și Locale  de Control Financiar. 
  3. Concluziile verificărilor efectuate şi propunerile corespunzătoare sunt prezentate în informări adresate Biroului Permanent Central, în rapoarte periodice înaintate Consiliului Naţional şi respectiv, Congresului Partidului.

CONSILIUL PARLAMENTAR  

Art.41.  

  1. Consiliul Parlamentar, constituit din  parlamentarii  partidului, reprezintă organismul de lucru care, prin mijloace specifice, acţionează pentru aplicarea politicii partidului în plan legislativ.  
  2. Consiliul Parlamentar îşi desfăşoară activitatea sub îndrumarea Biroului Permanent Central.
  3. Consiliul Parlamentar se întruneşte bilunar, lucrările sale fiind conduse, de către persoana desemnată de Biroul Permanent Central.
  4. Consiliul Parlamentar are următoarele atribuţii:
    1. Stabileşte atitudinea ce va fi adoptată de cele două grupuri parlamentare ale partidului;
    2. Stabileşte priorităţile şi avizează obligatoriu toate propunerile legislative făcute de parlamentarii Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR);
    3. Întocmeşte, la sfârşitul fiecărei sesiuni, un raport asupra activităţii desfăşurate de cele două grupuri parlamentare ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) ,pe care îl prezintă Biroul Permanent Central, pentru analiză;
    4. Alege liderii şi secretarii grupurilor parlamentare ale partidului din cele două camere ale Parlamentului;
    5. Propune candidaţii pentru Birourile Permanente şi pentru Comisiile permanente ale Senatului şi Camerei Deputaţilor;
    6. Stabileşte reprezentanţii partidului în delegaţiile permanente ale diferitelor organisme internaţionale, inclusiv în grupurile parlamentare de prietenie cu alte ţări.

          CONSILIUL CONSULTATIV NAȚIONAL   

Art.42.  

  1. Consiliul Consultativ Național este constituit din președinții, vicepreședinții și secretarii , Consiliilor Consultative județene și locale , cercetători , specialiști și tehnicieni din diferite domenii de activitate , membrii permanenți sau simaptizanți ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) , și propune și dezbate  candidații pentru funcțiile interne de partid , pentru funcții de demnitate locală și națională . De asemenea propune și dezbate probleme de interes politic , economic și social și elaborează soluţii în acest sens ; 
  2. Consiliul Consultativ Național se întruneşte în plen în şedinţe trimestriale, în cadrul comisiilor de specialitate – lunar, întrunirile fiind prezidate de către Preşedintele Consiliului Consultativ Naț
  3. Comisiile de specialitate ale Consiliului Consultativ Național se stabilesc de către Biroul Permanent Central pe domeniile de interes ale partidului. Denumirea, numărul acestora şi condiţiile de funcţionare se stabilesc prin dispoziţie a Secretariatului General.
  4. Consiliul Consultativ Național elaborează programe, analize, sondaje şi materiale necesare pentru fundamentarea şi exprimarea poziţiei partidului pe diverse probleme. Soluţiile propuse au caracter consultativ. 
  5. Preşedintele Consiliul Consultativ Național este ales în prima ședință , cu majoritate simplă , dintre membrii Consiliului Consultativ Naţional , participând la ședințele  Biroului Permanent Central. 

    

ORGANIZAȚIA PRIMARILOR , VICEPRIMARILOR ȘI CONSILIERILOR    

Art.43.  

  1. Organizația primarilor, vice-primarilor şi consilierilor, reuneşte pe toţi reprezentanţii Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) , care deţin funcţii în administraţia publică locală;
  2. Organizația primarilor, vice-primarilor şi consilierilor îşi desfăşoară activitatea pe baza unui Regulament de funcţionare aprobat de către Biroul Permanent Central. 

Capitolul X

 

            ORGANISMELE TERITORIALE DE CONDUCERE ŞI CONTROL 

 

CONFERINŢA JUDEŢEANĂ SAU A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI  

Art.44.  

  1. Până la înființarea organizațiilor teritoriale, locale și de bază se pot constitui comitete de inițiativă după cum urmează:
    • organizații teritoriale, minimum 10 membrii;
    • organizații locale minimum 7 membrii;      – organizații de bază minimum 3 . 
  1. Comitetele de inițiativă se pot constitui statutar dacă au numărul de membri prevăzut mai sus, dintre care unul dintre aceștia este desemnat președinte al comitetului prin hotărârea și în baza împuternicirii eliberate de către Biroul Permanent Central și respectiv Birourile

Permanente Județene sau al Municipiului București ;

  1. Împuternicirea eliberată de către Biroul Permanent Central și respectiv Birourile Permanente Județene sau al Municipiului București este valabilă pe o perioadă de 3(trei) luni, perioadă în care Comitetul de inițiativă va trebui să organizeze conferințele/adunările generale de alegeri
  2. Biroul Permanent Central și respectiv Birourile Permanente Județene sau al Municipiului București pot anula împuternicirile acordate în situația încălcării prevederilor prezentului Statut, precum și a încălcării hotărârilor organismelor de conducere ale partidului. 
  3. Organismul de conducere a organizaţiilor judeţene sau a Municipiului

Bucureşti ale partidului este Conferinţa;  

  1. Conferinţa ordinară a organizaţiei teritoriale se întruneşte la un interval de 2 ani, iar cea extraordinară ori de câte ori este necesar, în baza hotărârii Consiliului Judeţean sau al Municipiului Bucureşti, sau a cel puţin jumătate din organizaţiilor sale locale.
  2. Conferinţa organizaţiei teritoriale a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) ,este constituită din delegaţi aleşi de Adunările generale ale organizaţiilor locale, potrivit normei de reprezentare stabilită de Consiliul Judeţean sau al Municipiului Bucureşti, precum şi din delegaţi de drept.
  3. Data şi locul de desfăşurare a Conferinţei organizaţiei teritoriale se stabileşte de către Biroul Permanent Judeţean sau al Municipiului Bucureşti.

Art.45.  

Sunt delegaţi de drept la Conferinţa organizaţiei teritoriale a partidului: 

  1. membrii Consiliului Judeţean sau al Municipiului Bucureşti
  2. membrii Consiliului Judeţean de Onoare şi Arbitraj sau al Municipiului Bucureşti;
  3. membrii Comisiei Judeţene de Control Financiar sau a Municipiului Bucureşti.

 

 

Art.46.  

  1. La conferinţă pot participa ca invitaţi:
    1. membri ai partidului, care la data conferinţei conduc instituţii cu caracter judeţean, regional sau naţional;
    2. directori sau redactori-şefi din mass-media locală şi zonală;
    3. personalităţi ale vieţii ştiinţifice, culturale şi reprezentanţi ai societăţii civile;
    4. personalităţi ale diasporei româneşti;
    5. reprezentanţi ai altor partide;
    6. reprezentanţi ai autorităţilor locale;
    7. lideri şi reprezentanţi ai sindicatelor;
    8. alte persoane desemnate de Consiliul Judeţean sau al Municipiului Bucureşti sau de Biroul Permanent al acestora.
  2. Invitaţii audiază lucrările, pot lua cuvântul cu acordul plenului, nu votează şi nu pot candida.  

 

Art.47.  

Conferinţa Judeţeană sau a Municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:  

  1. Dezbate activitatea organizaţiei teritoriale a partidului şi a organismelor sale de conducere şi control şi adoptă hotărârile corespunzătoare;
  2. Stabileşte structura organizatorică a Consiliului, respectiv a

Biroului Permanent Judeţean sau ale Municipiului Bucureşti;  

  1. Alege şi  revocă  președintele,  prim-vicepreședintele,  secretarul  executiv  și ceilalți   membrii ai Consiliului  Județean sau al

Municipiului București și a Biroul Permanent; 

  1. Alege şi revocă Colegiul Judeţean de Onoare şi Arbitraj sau al

Municipiului Bucureşti;  

  1. Alege şi revocă Comisia Judeţeană de Control Financiar sau a

Municipiului Bucureşti;  

  1. Face propuneri de îmbunătăţire a Statutului şi a Programelor partidului;
  2. Alege delegaţii la Congres şi desemnează, din rândul acestora, candidaţii pentru organismele centrale, în conformitate cu solicitarea Delegaţiei permanente.
  3. Hotărîrile Conferinței Județene se iau cu majoritate simplă de voturi din numărul celor prezenți și sunt obligatorii pentru toți membrii organizaț

CONSILIUL JUDEŢEAN ȘI AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI  

Art.48

Consiliul Judeţean sau al Municipiului Bucureşti este organismul de conducere a organizaţiei teritoriale în intervalul dintre două Conferinţe.  

Art.49.  

Consiliul Judeţean sau al Municipiului Bucureşti se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este necesar, la convocarea Biroului Permanent Judeţean sau al Municipiului Bucureşti. Consiliul poate fi convocat şi la cererea a cel puţin o treime din numărul organizaţiilor locale. 

Art.50

Consiliul Judeţean sau al Municipiului Bucureşti este alcătuit din 11 – 27 , membri aleşi de către Conferinţa organizaţiei teritoriale şi din membri de drept, aleşi în diverse structuri de conducere a partidului sau în funcţii de demnitate publică în administraţia locală sau centrală.  

Art.51.  

Sunt membrii de drept ai Consiliului Judeţean sau ai Municipiului Bucureşti:  

  1. preşedinţii organizaţiilor locale;
  2. deputaţii şi senatorii din circumscripţiile electorale judeţene sau cea a Municipiului Bucureşti, membri ai partidului ;
  3. consilierii judeţeni sau ai Municipiului Bucureşti, membri ai partidului;
  4. prefectul şi subprefectul, membri ai Partidului UNIUNEA

NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR)

  1. primarul general şi vice-primarii Capitalei, primarii şi viceprimarii municipiilor, oraşelor şi sectoarelor Municipiului

Bucureşti, membri ai partidului;  

  1. preşedintele organizaţiei judeţene de femei ;
  2. preşedintele organizaţiei judeţene de tineret.

Art.52.  

  1. Consiliul Judeţean sau al Municipiului Bucureşti are următoarele atribuţii:
    1. Convoacă Conferinţa organizaţiei teritoriale, stabilind perioada de desfăşurare şi norma de reprezentare;
    2. Urmăreşte şi asigură îndeplinirea hotărârilor Conferinţei organizaţiei teritoriale;
    3. Analizează şi validează activitatea Biroului Permanent al

Organizaţiei teritoriale;  

  1. Organizează activitatea departamentelor de specialitate şi desemnează şefii acestora;
  2. Alege şi  revocă  membrii Biroului Permanent al Consiliului Judeţean sau al Municipiului Bucureşti; 
  3. Coordonează aplicarea strategiei de imagine a partidului în teritoriu;
  4. Adoptă, la propunerea Biroului Permanent , regulamentul de ordine interioară, diferite hotărâri interne şi administrative;
  5. Adoptă bugetul anual de venituri şi cheltuieli ale organizaţiei teritoriale şi hotărăşte asupra execuţiei acestuia;
  6. Propune şi pune în aplicare unele înţelegeri politice ori alianţe electorale în plan teritorial pentru alegerile locale, cu acordul Delegaţiei Permanente;
  7. Analizează rezultatele obţinute de organismele de conducere subordonate şi stabileşte măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii;
  8. Analizează activitatea consilierilor judeţeni sau ai Municipiului Bucureşti, a prefectului şi a subprefectului, precum şi a primarilor din municipiile reşedinţă de judeţ, inclusiv a primarului general al Capitalei, dacă aceştia sunt membrii ai partidului;
  9. Validează listele şi stabileşte ordinea pentru candidaţii la funcţia de consilier judeţean şi al Municipiului Bucureşti şi desemnează candidatul de primar general al capitalei;
  10. Completează sau înlocuieşte, la propunerea Biroului Permanent , proprii membrii, precum şi pe cei ai celorlalte organisme de conducere alese;
  1. Hotărîrile Consiliului Județean sau al Municipiului București se iau cu majoritate simplă de voturi din numărul celor prezenți și sunt obligatorii pentru toți membrii organuzaț

BIROUL PERMANENT AL ORGANIZAŢIEI TERITORIALE  

Art.53.  

  1. Biroul Permanent Judeţean (Municipal) este format din 7-21 membri aleşi, în funcţie de numărul şi mărimea organizaţiilor locale şi de bază, la care se adaugă preşedinţii organizaţiilor municipiilor (ale sectoarelor Municipiului Bucureşti), reprezentanţii organizaţiilor de femei şi de tineret, precum şi deputaţii şi senatorii organizaţiei teritoriale.
  2. Membrii Biroului Permanent al organizaţiei teritoriale sunt aleşi pentru un mandat de 2 ani.
  3. Structura pe  funcţii  a  Biroului  Permanent al organizaţiei teritoriale este următoarea:
    1. preşedinte;
    2. secretar executiv;
    3. maximum 3 vicepreşedinţi;
    4. trezorier;
    5. maximum 9 membri;

Art.54.  

Biroul Permanent al organizaţiei teritoriale se întruneşte bilunar sau ori de câte ori este nevoie, pentru a analiza situaţiile apărute şi a stabili modalităţile concrete de aplicare a hotărârilor organismelor superioare de partid. Biroul Permanent Judeţean(Municipal) este convocat de preşedinte sau la solicitarea a cel puţin o treime din membrii acestuia.  

Art.55.  

  1. a) Biroul Permanent teritorial are următoarele atribuţii:
  1. Stabileşte data şi locul de organizare a Conferinţei organizaţiei teritoriale;
  2. Exercită conducerea operativă a organizaţiei teritoriale, repartizând în mod expres, pe funcţii, sarcinile ce revin membrilor săi şi coordonează activitatea organizaţiilor de femei şi tineret;
  3. Elaborează proiectul regulamentului de ordine interioară şi diferite proiecte de hotărâri interne şi administrative;
  4. Convoacă şi pregăteşte reuniunile Consiliului Judeţean sau al Municipiului Bucureşti;
  5. Orientează şi coordonează activitatea consilierilor judeţeni sau ai Municipiului Bucureşti, a prefectului şi subprefectului, precum şi a primarului Municipiului Bucureşti, membri ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) ;
  6. Asigură informarea operativă a organizaţiilor locale cu privire la activitatea curentă a partidului;
  7. Informează Consiliul Judeţean sau al Municipiului Bucureşti cu privire la activitatea desfăşurată între şedinţele acestuia;
  8. Analizează lunar situaţia efectivelor partidului şi a încasării cotizaţiei de membru;
  9. Desemnează Consiliul     Consultativ Judeţean      sau    al

Municipiului Bucureşti şi coordonează activitatea acestuia;  

  1. Nominalizează preşedintele Consiliului Consultativ Judeţean sau al Municipiului Bucureşti din rândul membrilor

Consiliului organizaţiei teritoriale; 

  1. Întocmeşte listele de candidaţi pentru consilierii judeţeni sau ai Municipiului Bucureşti şi pregăteşte propunerile de candidat pentru funcţia de primar general al Capitalei;
  2. Validează listele de candidaţi pentru alegerile în Consiliile locale, comunale, orăşeneşti şi municipale sau ale sectoarelor Municipiului Bucureşti, precum şi a listelor pentru primar și le supune spre avizare Delegației Permanente a Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) ;
  3. Întocmeşte listele cu candidaţii organizaţiei teritoriale şi propune ordinea pe liste pentru alegerile legislative;
  4. Îndrumă activitatea Birourilor Permanente ale organizaţiilor locale;
  5. Aprobă organigrama aparatului propriu şi stabileşte fişa postului pentru fiecare angajat din cadrul personalului administrativ şi tehnic;
  6. Acţionează pentru  înfiinţarea  şi  dezvoltarea  de  organizaţii  locale în toate localităţile judeţului;  
  7. Veghează la respectarea de către conducerile organizaţiilor locale a tuturor prevederilor statutare;
  8. Hotărăşte, prin vot secret, completarea pe funcţii a Biroului Permanent Judeţean devenite vacante, ca urmare a cazurilor de demisie, suspendare sau altor situaţii;
  9. Analizează şi decide asupra contestaţiilor cu privire la respingerea cererii de primire în partid şi informează Biroul Permanent local asupra hotărârii sale;
  10. Aplică prevederile Statutului în realizarea transferului unui membru de partid de la o organizaţie la alta;
  11. Eliberează carnetul de partid, după înregistrarea adeziunii acceptate de Biroul Permanent local, în Registrul unic de evidenţă a membrilor.
  12. c) Hotărârile Biroului Permanent Județean sau al Municipiului București se iau cu majoritate simplă de voturi din numărul celor prezenți și sunt obligatorii pentru toți membrii organizaț

          Art.56.  

  1. Preşedintele organizaţiei teritoriale reprezintă partidul în relaţiile oficiale cu autorităţile publice locale, cu alte partide sau organizaţii teritoriale, precum şi cu massmedia locală. În lipsa preşedintelui, atribuţiile sale sunt preluate de către primul vicepreşedinte;
  2. Preşedintele organizaţiei teritoriale, împreună cu Biroul Permanent teritorial, coordonează întreaga activitate a organizaţiei teritoriale a partidului;
  3. Preşedintele organizaţiei teritoriale nu poate emite hotărâri, comunicate sau declaraţii, fără consultarea Biroului Permanent sau a Consiliului organizaţiei teritoriale ;
  4. Preşedintele sau vicepreşedintele organizaţiei teritoriale prezidează reuniunile Consiliului şi ale Biroului Permanent ale organizaţiei teritoriale;
  5. Secretarul executiv coordonează activitatea organizatorică a organizaţiei teritoriale a partidului. El urmăreşte aplicarea hotărârilor organismelor centrale şi teritoriale de conducere a partidului;
  6. Secretarul executiv are următoarele atribuţii:
    1. Asigură informarea operativă a organizaţiilor locale cu privire la activitatea curentă a organizaţiei teritoriale;
    2. Transmite sarcinile ce revin în mod expres organizaţiilor locale şi coordonează îndeaproape modul în care sunt duse la îndeplinire;
    3. Informează operativ  Biroul  Permanent despre preocupările, problemele şi iniţiativele organizaţiilor locale; 
    4. Vicepreşedinţii organizaţiei teritoriale a partidului conduc şi coordonează activitatea unuia sau a mai multor domenii şi departamente de specialitate. Ei răspund de pregătirea, elaborarea şi aplicarea planurilor în conformitate cu hotărârile partidului.

     CONSILIUL JUDEŢEAN DE ETICĂ  ȘI DISCIPLINĂ 

    SAU AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI  

Art.57.  

  1. Consiliul Județean de Etică și Disciplină sau al Municipiului Bucureşti este format din 3-9 membri aleşi pentru un mandat de 2 ani.
  2. Consiliul este alcătuit din:
  3. preşedinte;
  4. vicepreşedinte;
  5. secretar;
  6. maximum 6 membri.
  7. Calitatea de membru al Consiliul Judeţean de Etică și Disciplină sau al Municipiului Bucureşti este incompatibilă cu calitatea de membru al Consiliului Judeţean sau al Municipiului Bucureşti şi al Comisiei Judeţene de Control Financiar.
  8. Consiliul îşi desfăşoară activitatea pe baza Regulamentului de Organizare și Funcționare a organizației . 

Art.58.  

  1. Consiliul Judeţean de Etică și Disciplină sau al Municipiului Bucureşti examinează contestaţiile împotriva sancţiunilor şi a cazurilor de pierdere a calităţii de membru, adoptând decizii în termen de maxim 15 zile de la data primirii cauzei, cu obligaţia de a le transmite hotărârea celor implicaţi. 
  2. Consiliul Județean de Etică și Disciplină sau al Municipiului Bucureşti cercetează reclamaţiile şi sesizările împotriva oricărui membru al organizaţiei teritoriale şi, în funcţie de gravitatea faptelor săvârşite, face propuneri organismelor competente pentru adoptarea hotărârilor corespunzătoare, inclusiv de sancţionare a celor vinovaţi.  

      CONSILIUL  JUDEŢEAN   DE  CONTROL  FINANCIAR 

      SAU A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI  

   Art.59.  

  1. Consiliul Judeţean de Control Financiar sau al  Municipiului Bucureşti este formată din 3-9 membri aleşi pentru un mandat de 2 ani.  
  2. Comisia este alcătuită din:
    1. preşedinte;
    2. vicepreşedinte;
    3. secretar;
    4. maximum 6 membri.
  3. Calitatea de membru al Consiliului Judeţean de Control Financiar sau al Municipiului Bucureşti este incompatibilă cu cea de membru al altor organisme de conducere și control ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), la nivel județean sau al Municipiului Bucureşti.

 Art.60. 

  1. Consiliul Judeţean de Control Financiar sau al Municipiului

Bucureşti verifică activitatea financiară a organizaţiei teritoriale.  

  1. Consiliul Judeţean de Control Financiar sau al Municipiului Bucureşti are dreptul de a controla, din proprie iniţiativă sau ca urmare a sesizărilor primite, modul de formare şi utilizare a bugetului organizaţiei teritoriale.
  2. Concluziile verificărilor efectuate şi propunerile de îmbunătăţire sunt prezentate semestrial Biroului Permanent , anual Consiliului şi o dată la doi ani Conferinţei organizaţiei teritoriale.

CONSILIUL CONSULTATIV JUDEŢEAN 

      SAU AL MUNICIPIULUI BUCUREŞTI  

 Art.61.  

  1. Consiliul Consultativ Judeţean sau al Municipiului Bucureşti, format din specialişti, cercetători şi tehnicieni în diverse domenii de activitate – economic, social, politic, cultural ş.a. – , membri sau simpatizanţi ai Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR) ,dezbate probleme ale activităţii curente a organizaţiei şi oferă soluţii pentru acestea;
  2. Consiliul Consultativ Teritorial se întruneşte în plen în şedinţe trimestriale, iar în cadrul comisiilor de specialitate – lunar. Preşedintele Consiliului Consultativ prezidează reuniunile Consiliului.
  3. Comisiile Permanente ale Consiliului Consultativ sunt stabilite de către Biroul Permanent, corespunzător structurilor de interes ale organizaţiei teritoriale. Denumirea, numărul acestora şi condiţiile de funcţionare se stabilesc prin dispoziţie a secretarului executiv.
  4. Consiliul Consultativ Teritorial este chemat să elaboreze planuri, analize, sondaje şi materiale necesare pentru fundamentarea poziţiei organizaţiei teritoriale a partidului pe diverse probleme. Soluţiile propuse au caracter consultativ.
  5. Preşedintele Consiliului Consultativ este desemnat de către Biroul Permanent, din rândul membrilor Consiliului organizaţiei teritoriale şi are statut de invitat permanent la lucrările Biroului Permanent teritorial.

                                                Capitolul XI

                ORGANISMELE  LOCALE DE CONDUCERE ŞI CONTROL ALE                           ORGANIZAŢIILOR LOCALE ŞI DE BAZĂ  

Art.62.  

  1. Structura organismelor de conducere şi control ale organizaţiilor locale şi de bază se stabileşte de către Consiliul Judeţean sau al Municipiului Bucureşti, conform prevederilor Statutului , în funcţie de numărul total de membri şi în specificul local;
  2. Organismul de decizie al organizaţiei locale este Adunarea Generală, care se întruneşte o dată la doi ani sau ori de câte ori este necesar, în şedinţe extraordinare;
  3. Adunarea Generală a organizaţiei locale are următoarele atribuţii:
    1. Analizează activitatea organizaţiei şi a organismelor sale de conducere şi control, adoptând hotărârile corespunzătoare;
    2. Stabileşte modalităţile de aplicare, în plan local, a hotărârilor organismelor ierarhic superioare de conducere a partidului;
    3. Stabileşte structura organizatorică a Consiliului, respectiv a Biroului Permanent local;
    4. Alege și revocă președintele, prim-vicepreședintele, secretarul executiv și ceilalți membrii ai Consiliului și Biroului organizației locale;
    5. Alege şi revocă membrii Comisiei locale de Control Financiar;
    6. Alege delegaţii la Conferinţa organizaţiei teritoriale şi desemnează, din rândul acestora, candidaţii pentru organismele de conducere a organizaţiei teritoriale, în conformitate cu solicitările Biroului Permanent Judeţean sau al Municipiului Bucureşti.
  4. Consiliul organizaţiei locale este organismul de conducere în perioada dintre reuniunile Adunării Generale.
  5. Consiliul organizaţiei locale este alcătuit din 11- 21 membri aleşi de Adunarea Generală şi din membri de drept, aleşi în diversele structuri teritoriale ale partidului sau în administraţia locală.
  6. Sunt membri de drept ai Consiliului organizaţiei locale:
    1. consilieri locali;
    2. preşedinţii organizaţiilor de bază;
    3. primarul şi vice-primarul;
    4. preşedintele organizaţiei locale de femei;
    5. preşedintele organizaţiei locale de tineret.
  7. Consiliul organizaţiei locale se reuneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie şi are următoarele atribuţii:
    1. Convoacă Adunarea Generală, stabilind ordinea de zi, perioada de desfăşurare şi norma de reprezentare (acolo unde este cazul);
    2. Urmăreşte şi asigură îndeplinirea hotărârilor Adunării Generale;
    3. Analizează şi validează activitatea Biroului Permanent ;
    4. Alege (revocă) Biroul Permanent ;
    5. Coordonează aplicarea strategiei de imagine a partidului în plan local;
    6. Adoptă, la propunerea Biroului Permanent , diferite hotărâri interne;
    7. Adoptă bugetul anual de venituri şi cheltuieli ale organizaţiei locale şi hotărăşte asupra execuţiei acestuia;
    8. Analizează rezultatele obţinute de organismele de conducere subordonate şi stabileşte măsuri pentru îmbunătăţirea activităţii;
    9. Analizează activitatea consilierilor locali, a primarului şi viceprimarului;
    10. Aprobă listele de candidaţi pentru alegerile pentru alegerile locale, stabilind în mod expres, ordinea pentru consilieri și desemnează candidatul de primar al localității;
    11. La propunerea Biroului Permanent , completează sau înlocuieşte proprii membri, precum şi pe cei ai celorlalte organisme de conducere alese la nivel local.
  8. Biroul Permanent este format  din  3-9  membri  aleşi de către Consiliul organizaţiei locale. 
  9. Structura pe funcţii a Biroului Permanent al organizaţiei locale este următoarea:
    1. preşedinte;
    2. secretar executiv;
    3. 1-5 vicepreşedinţi;
    4. trezorier;
    5. 1-6 membri.
    6. invitaţi.
  10. Biroul Permanent al organizaţiei locale se convoacă de către preşedinte sau la solicitarea a cel puţin unei treimi din rândul membrilor săi.
  11. Biroul Permanent se reuneşte bilunar sau ori de cîte ori este nevoie şi are următoarele atribuţii:
    1. Stabileşte data şi locul de organizare a Adunării Generale;
    2. Exercită conducerea operativă, repartizând în mod expres, pe funcţii, sarcinile ce revin membrilor săi şi coordonează activitatea organizaţiilor de femei şi tineret;
    3. Elaborează diferite proiecte de hotărâri interne;
    4. Convoacă şi pregăteşte reuniunile Consiliului organizaţiei locale;
    5. Orientează şi coordonează activitatea consilierilor, a primarului şi vice primarului din localitate, membri ai partidului;
    6. Asigură informarea operativă a organizaţiilor de bază cu privire la activitatea curentă a organizaţiei locale;
    7. Informează Consiliul organizaţiei locale cu privire la activitatea desfăşurată între reuniunile acestuia;
    8. Analizează lunar situaţia efectivelor partidului şi a încasării cotizaţiei de membru;
    9. Întocmeşte listele de candidaţi pentru consilierii locali şi pregăteşte propunerea de candidat pentru funcţia de primar al localităţii;  
    10. Îndrumă activitatea Birourilor Executive ale organizaţiilor de bază;
    11. Acţionează pentru înfiinţarea, dezvoltarea de organizaţii de bază în toate cartierele sau satele aparţinând localităţii;
    12. Veghează la respectarea de către conducerile organizaţiilor de bază a tuturor prevederilor statutare;
    13. Hotărăşte, prin vot secret, completarea pe funcţii a Biroului Permanent , rămase vacante ca urmare a cazurilor de demisie, suspendare, sau altor situaţii;
    14. Analizează şi decide asupra cererilor de primire în partid.
  12. Preşedintele organizaţiei locale reprezintă partidul în relaţiile oficiale cu autorităţile publice locale, cu alte organizaţii politice, precum şi cu mass-media locală. În lipsa preşedintelui, atribuţiile sale sunt preluate de către vicepreşedinte ales din rândul vicepreședinților cu majoritate simplă . 
  13. Preşedintele, împreună cu Biroul Permanent, coordonează întreaga activitate a organizaţiei locale.
  14. Preşedintele nu poate emite hotărâ comunicate sau declaraţii, fără consultarea Biroului Permanent sau a Consiliului organizaţiei locale.
  15. Preşedintele sau vicepreşedintele prezidează reuniunile Consiliului şi ale Biroului Permanent al organizaţiei locale.  
  16. Secretarul executiv coordonează activitatea organizatorică a organizaţiei locale. El urmăreşte aplicarea hotărârilor organismelor centrale şi teritoriale de conducere a partidului.
  17. Secretarul executiv al organizaţiei locale are următoarele atribuţii:
    1. Asigură informarea operativă a organizaţiilor de bază cu privire la activitatea curentă a organizaţiei locale;
    2. Transmite sarcinile ce revin în mod expres organizaţiilor de bază şi

coordonează îndeaproape modul în care sunt duse la îndeplinire; 

  1. Informează operativ Biroul Permanent despre preocupările, problemele şi iniţiativele organizaţiilor de bază.
  1. Vicepreşedinţii organizaţiei locale a partidului conduc şi coordonează activitatea unui departament de specialitate. Ei răspund de pregătirea şi elaborarea măsurilor pentru aplicarea în localitatea respectivă a hotărârilor partidului.
  2. Comisia locală de Control Financiar este formată din 3-5 membri.
  3. Organizaţia de bază de partid se organizează, de regulă, în cartiere şi sate, pe arondismentul corespunzător secţiilor de votare.
  4. Adunarea Generală a organizaţiei de bază de partid este anuală.
  5. Adunarea Generală a organizaţiei de bază de partid are următoarele atribuţii:
    1. Analizează activitatea Biroului Permanent al organizaţiei de bază, adoptând hotărârile corespunzătoare:
    2. Stabileşte modalităţile de aplicare, în plan local, a hotărârilor organismelor ierarhic superioare de conducerea a partidului;
    3. Stabileşte structura organizatorică a Biroului Permanent;
    4. Alege (revocă) președintele, vice-președintele, secretarul executiv, Biroul Permanent;
    5. Alege delegații la Adunarea Generală a organizaţiei locale şi desemnează, din rândul acestora, candidaţii pentru organismele de conducere ce vor fi alese, în conformitate cu solicitările Biroului Permanent al organizaţiei locale.
  6. Biroul Permanent al organizaţiei de bază este format din 3-9 membri:
    1. preşedinte;
    2. secretar executiv;
    3. 1-2 vicepreşedinţi;
    4. trezorier;
    5. 1-3 membri.
  7. Biroul Permanent se convoacă de către preşedintele organizaţiei de bază. Biroul Permanent poate fi convocat şi la solicitarea a cel puţin unei treimi din rândul membrilor săi.
  8. Biroul Permanent al organizaţiei de bază se reuneşte ori de cite ori este nevoie şi are următoarele atribuţii:
    1. Stabileşte ordinea de zi, data şi locul de organizare a Adunării

Generale; 

  1. Exercită conducerea operativă, repartizând în mod expres, pe funcţii, sarcinile ce revin membrilor săi şi coordonează activitatea organizaţiilor de bază de femei şi tineret;  
  2. Elaborează diferite proiecte de hotărâri interne;
  3. Asigură informarea  operativă a tuturor  membrilor de partid cu privire la activitatea curentă a organizaţiei de bază şi locale;  
  4. Analizează lunar situaţia efectivelor membrilor şi a încasării cotizaţiei;
  5. Acţionează pentru atragerea de noi membri activi şi simpatizanţi;
  6. Veghează la respectarea de către toţi membrii de partid a prevederilor statutare;
  7. Hotărăşte, prin vot secret, completarea pe funcţii a Biroului Permanent, în caz de demisie, suspendare sau alte situaţii de vacantare;
  8. Analizează şi decide asupra cererilor de primire în partid.
  1. Preşedintele, împreună cu Biroul Permanent coordonează întreaga activitate a organizaţiei de bază.
  2. Preşedintele sau unul dintre vicepreşedinți prezidează reuniunile Biroului Permanent al organizaţiei de bază.
  3. Secretarul executiv coordonează activitatea organizatorică a organizaţiei de bază. El urmăreşte aplicarea hotărârilor organismelor centrale, teritoriale şi locale de conducere a partidului.
  4. Vicepreşedinţii organizaţiei de bază partidului conduc şi coordonează activitatea unui sector de specialitate. Ei răspund de pregătirea şi elaborarea măsurilor pentru aplicarea hotărârilor partidului.

Capitolul XII

DISPOZIŢII COMUNE

Art.63.  

  1. Organismele de conducere şi control ale partidului îşi desfăşoară activitatea la toate nivelurile de organizare, în prezenţa a cel puţin jumătate plus unul din numărul total de membri. Hotărârile se adoptă cu votul a cel puţin două treimi din numărul celor prezenţi, în toate situaţiile pentru care prezentul Statut nu precizează altfel.
  2. Hotărârile organismelor de conducere ale partidului se iau prin vot secret. Când se consideră oportun, cu acordul plenului, hotărârile pot fi luate şi prin vot deschis.

Art.64.  

În intervalul dintre congrese sau conferinţe, persoanele cooptate în organismele de conducere şi control pot ocupa funcţii doar cu caracter interimar. Persoanele alese în funcţii de conducere sau de control, nu pot fi retribuite pentru activitatea desfăşurată.

 Art.65.  

Activitatea partidului poate înceta în situaţia de autodizolvare, în cazul dizolvării pe cale judecătorească prin hotărâre a Curţii Constituţionale, ca urmare a inactivităţii constatate de TMB sau în alte condiţii prevăzute de lege.  Art.66.  

  1. În toate cazurile de alegeri, listele de candidaturi vor fi întocmite în ordinea alfabetică a candidaţilor.
  2. În cazul în care nici unul dintre candidaţii pentru aceeaşi funcţie nu a întrunit numărul de voturi stabilit de prezentul Statut, se va proceda la un al 2-lea tur de scrutin, la care vor participa doar primii doi clasaţi, în ordinea voturilor obţinute. Va fi declarat ales cel care a obţinut cel mai mare număr de voturi.
  3. Rezultatul alegerilor la nivel local sunt validate de către Biroul Permanent Judeţean sau al Municipiului Bucureşti, iar alegerile de la nivelul organizaţiilor teritoriale, de către Biroul Permanent Central.
  4. Preşedintele Consiliului Național de Etică și Disciplină , Preşedintele Consiliului Naţional de Control Financiar şi Preşedintele Consiliului Consultativ Național nu pot îndeplini în acelaşi timp şi funcţia de preşedinte al unei organizaţii de partid.  
  5. Activitatea curentă la toate nivelurile organizatorice ale partidului este asigurată de personalul tehnico-administrativ, angajat potrivit legislaţiei în vigoare.  
  6. Personalul tehnico-administrativ nu poate face parte din organismele de conducere sau de control ale partidului, la nivelul oricărei structuri organizatorice a partidului.  

 

Capitolul XIII  

SRUCTURA MIJLOACELOR MATERIALE ȘI FINANCIARE 

                                              ALE PARTIDULUI 

 

Art.67.

Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), va avea în patrimoniu conform legii , bunuri mobile şi imobile, în scopul îndeplinirii obiectivelor sale politice și sociale , evidența acestora fiind ținută conform legilor contabilității  ; Art.68.

Finanțarea partidului se face prin :

  1. Cotizaţiile membrilor permanenți ai partidului ; 
  2. Venituri realizate din activităţi proprii;
  3. Donații și legate ;
  4. Subvenţii de la bugetul statului acordate în condiţiile legii;
  5. Alte surse potrivit legii .

Art.69. 

  1. Plata lunară a cotizației este obligatorie pentru membrii permanenți ai partidului , încasarea acesteia fiind ținută în evidențele fiecărei organizații , în care s-a înscris membrul activ al partidului .
  2. Registrul de evidență va cuprinde numele și prenumele membrului de partid, domiciliul acestuia , precum și cotizația lunară achitată .
  3. Cuantumul cotizației , lunare , achitate va fi cuprins între 5 lei lunar și

1.000 lei lunar.

Art.70. 

  1. Operațiunile financiare ale partidului care au drept scop încasări și plăți , se realizează prin conturi în lei și valută , deschise la Bănci sau filialele lor ,din România , conturi care vor fi administrate de către mandatari financiari, propuși și numiți de către organismele de conducere ale partidului , la nivel central și local .
  2. Donațiile vor urma procedura Codului Civil și de Procedură Civilă , în sensul că , acestea pot fi acceptate sau refuzate .
  3. Cotizațiile nu sunt limitate la art.69 pct.c.

Art.71. 

Sursele de venituri ale partidului mai pot fi : 

  1. Editarea , tipărirea și difuzarea publicațiilor precum și a oricărui material care promovează imagine partidului și programul politic propriu;
  2. Sesiuni științifice , cicluri de seminarii, conferințe precum și alte asemenea care tratează problemele sociale politice și economice , interne și internaționale ;
  3. Acțiuni sociale , culturale și sportive;
  4. Activități prestatoare de servicii în condițiile legii ,
  5. Închirieri ale bunurilor și spațiilor partidului ;
  6. Dobânzi bancare ;
  7. Vinderea bunurilor partidului cu excepția celor a căror prohibiție este impusă prin actul juridic de dobândire .

Art.72.

Veniturile obținute din resurse bugetare pot fi folosite pentru :

  1. Cheltuieli pentru întreţinerea şi funcţionarea sediilor;
  2. Cheltuieli de personal;
  3. Cheltuieli pentru presă şi imaginea partidului;
  4. Cheltuieli pentru organizarea de activităţi cu caracter politic;
  5. Cheltuieli de deplasare în ţară şi străinătate;
  6. Cheltuieli pentru telecomunicaţii;
  7. Cheltuieli cu delegaţiile din străinătate;
  8. Investiţii în bunuri mobile şi imobile necesare desfăşurării activităţii partidului ;
  9. Cheltuieli cu campania electorală ;
  10. Alte cheltuieli care îndeplinesc condițiile prevăzute de lege.

  

                                          Capitolul XIV  

ÎNCETAREA ACTIVITĂȚII  PARTIDULUI  Art.73.

  1. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), este, potrivit legii, persoană juridică.
  2. Partidul UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE (UNR), se înființează , își desfășoară activitatea și își încetează activitatea în baza Legii Partidelor Politice și ca urmare a unei hotărâri în acest sens a Congresului .
  3. Organele de conducere ale partidului locale și teritoriale își încetează activitatea prin adoptarea unei hotărâri în acest sens în Conferința Județeană, și numai după validarea hotărârii de către Consiliul Legislativ .

 

Capitolul XV  

DISPOZIŢII FINALE  

   Art.74. 

Organizaţiile  teritoriale ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE , (UNR)  au dreptul la autonomie economico-financiară.  

     Art.75. 

  1. Cetățenii români care au locul de muncă în străinătate , vor fi primiți în partid în condițiile prevăzute de prezentul Statut , de către organizațiile locale unde își au domiciliul ori își declară domiciliul .
  2. Organizaţia locală va întocmi un Registru de Evidență a membrilor de partid din străinătate , care va purta numele țării ,regiunii , localității , în care își desfășoară activitatea cel care este admis în partid .

Art.76.  

  1. Cu aprobarea organismelor executive ale partidului, la nivel central sau local, se pot constitui asociaţii, fundaţii sau societăţi, în scopul realizării obiectivelor partidului şi a resurselor financiare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. 
  2. Convocarea organismelor de conducere atât la nivel central cât și la nivel local se va face în condițiile prezentului Statut, hotărârea acestora este nulă , dacă nu parcurge etapele prevăzute în Statut : propunere , adoptare și validare .
  3. Eliberarea din funcții și numirea unor noi membrii se face în condițiile prezentului Statut , atât la nivel central cât și la nivel teritorial , în prezența a jumătate +1 din numărul membrilor prezenți .

 

Art.77.  

  1. Iniţiativa modificării Statutului şi Programului politic ale Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) , aparţine

Consiliului Legislativ

  1. Prezentul Statut va fi adoptat la  Congresul   Partidului UNIUNEA NAȚIUNII ROMÂNE,(UNR) , care va fi convocat și desfășurat în ultima decadă a anului 2021 la Alba Iulia  .